Monday, October 1, 2007

Използване на IT в обучението по физика и астрономия

Използване на IT в обучението по физика и астрономия

Ст. Преп. по физика Цеца Цолова Христова,
ПГ по КТС гр. Правец
Юлия Димитрова Христова, IV курс студентка по физика,
СУ “Кл. Охридски”

Информационните технологии играят и ще играят все по-нарастваща роля и ще бъдат неразделна част в системата на обучение по целия свят. Информационните технологии трябва да са неразделна част както от обучението по физика и астрономия, така и от целия образователен процес. Те повишават информираността на учениците чрез нагледност, мултимедия, звук и моделиране. Могат да се използват еднакво успешно от ученици за получаване на знания и самооценка чрез тестове оn-line, а така също и от учители за преподаване, проверка и оценка на знанията.

I. IT продукти за правене на WEB page и online обучение.

Едни от най-използваните IT продукти за правене на WEB page са:

1. Macromedia Dreamweaver

Macromedia Dreamweaver MX 2004 е графичен редактор на уеб страници.
Dreamweaver MX 2004 предлага богат избор от характеристики в една програма способна да се справи и с най-сложният уеб дизайн.
Dreamweaver MX 2004 предлага на уеб автора да работи с текст,изображения,флаш обекти и други елементи.
Dreamweaver MX 2004 работи на принципа WYSIWYG което означава What you see is what you get

2. Joomla
Joomla e система за управление на съдържанието (CMS), която ще ви помогне да създадете собствен уеб сайт. Joomla е безплатна и е достъпна за всички.

http://joomla-bg.com/
3. Moodle

Това една много добра система за e-learning.Тя също е безплатна.
Може да се използва за всякакъв вид обучение.Както за самообучение, така и за електронно обучение и за изпитване. Възможностите на тази ситема са много добри за правене на различни видове тестове,както и за online форуми. Едно голямо преимущество е възможността за добавяне на аудио и видео материали към уеб страница.На следните адреси може да се види кратко представяне на Moodle в 3 части.
http://moodle.org/file.php/43/Moodle_Resources/Snezhi_diplomna/Part_One_from_Moodle_Presentation.pdf
http://moodle.org/file.php/43/Moodle_Resources/Snezhi_diplomna/Part_Two_from_Moodle_Presentation.pdf
http://moodle.org/file.php/43/Moodle_Resources/Snezhi_diplomna/Part_Three_from_Moodle_Presentation.pdf
4. Hot potatoes
Hot potatoes е друга безплатна програма за правене а online тестовe. Това е безплатна програма, ако сте се регистрирали да я използвате за некомерсиални цели.Може да се регистрирате и да я свалите от следната WEB страница:
http://hotpot.uvic.ca/index.htm
II. Smart board
Мечтата на всеки преподавател е “Smart board”. Това е бяла дъска, която е като голям компютър, но има и възможности на дъска, на която може да се пише с ръка и ръката да играе ролята на мишка. Подробности може да видите на:
http://education.smarttech.com/ste/en-US/Ed+Resource/
http://www.tomsnyder.com/whiteboard/
http://downloads.smarttech.com/media/trainingCenter/flash/Notebook%20Software%20Basics.htm
http://downloads.smarttech.com/media/trainingCenter/flash/Touch%20Write%20and%20Save.htm
III. Други IT продукти:

1. Power point

Използване на power point с вмъкнат говор на английски език. Много е удобна за международни презентации.

2. MathType

Тази програма може да се свали безплатно от Интернет. MathType дава много добри възможности за писане на сложни формули.

3. Video point

За някой демонстрационни уроци може да се използват възможностите на “Video point”. Тя дава възможност да се заснеме на видеофилм демонстрацията и да се качи видеофилма в софтуера на програмата. Тази програма чрез своите опции веднага дава S/t, v/t, a/t графиката на демонстрация. Подходяща е за демонстриране на реактивно движение.


IV. Internet

Internet предлага много добри възможности за търсене на информация:

http://www.popastro.com/spapop/skydiary.pdf

http://www.ktronic.hit.bg/links.html

http://www.astronomy.com/asy/default.aspx?c=hp&id=3

За часовете по астрономия е много интересна видеоконференцията “Astronomy for Beginners”:

http://motivate.maths.org/conferences/conference.php?conf_id=118

BBC news:
http://search.bbc.co.uk/cgi-bin/search/results.pl?q=astronomy&go.x=22&go.y=7&go=go&edition=i

Online поръчване на наблюдения след регистрация на следните адреси:
http://www.discoveryspace.net/skywatch2007/
http://www.discoveryspace.net/index.asp?Cat_ID=569&vo=0


Online в реално време наблюдеие на положението на небесните тела:
http://www.physics.sfasu.edu/astro/Planets/planetchart.html


IV.Участие в Европейски и международни и български проекти.

1. “Cach a star” и други инициативи на ESO
http://www.eaae-astro.org/

http://www.scienceonstage.net/main/default.asp

2. “Физика на сцената” е европейска инициатива за изява на млади таланти по физика и астрономия:

http://www.physicsonstage.net/main/readmorenews.asp?ID=57

3. Съместните проекти към европейската мрежа за училищно образование:
1.“Sun set and sun rise”
2.“Four sesons”
може да намерите на:
www.xplora.org

4. Национална образователна програма в Интернет:

” Ловци на небесни съкровища”

http://www.geocities.com/astronomiabg/index.htm#program

5. Инициативите на Народните обсерватории като:

http://astro-varna.com/bg/index.php
и др.
Учениците и студентите очакват от нас да бъдем не само добри специалисти, но и добре информирани и достатъчно атрактивни. Всичко това ни предлагат разнообразните IT технологии.


Използвана литература:
Всички цитирани WEB страници.

1 comment:

Unknown said...

6. Електронно портфолио - отделните стъпки от развитието. Когато става въпрос за учебно портфолио имаме предвид записа от процеса на учене; Колекция от събрани и подредени материали, предмети, инструменти, насочени към постигане на конкретна определена цел: на развитието или на ученето.
Основните етапи при създаване на е-портфолио:
1)Съзряване и оформяне на личността на детето:
•Опитът от семейството в което ученикът живее;
•Адаптиране към училище;
•Темповете на физическото израстване, заболеваемост и др.
•Приятелите; предпочитанията, игрите, способностите, особеностите и др.
2)Промените в развитието:
•Интелектуални;
•Емоционални;
•Поведенчески;
•Социални.
•Умения за всекидневния живот – навици за самообслужване; решаване на малки проблеми.
3)Извън училищни интереси

Ролята на учителя в изграждането на ученическото портфолио:
1) Доверие, оптимизъм и увереност в отношенията учител-ученик;
2) Да открие силните страни на характера и способностите на ученика;
4)Да подскаже варианти за перспектива в развитието на ученика на неговите родители;
5)Да помага за корекция в детското поведение;
6)Да се концентрира вниманието върху силните умения, качества и способности;
7)Да разкрие реалните интелектуални, физически и практически способности.
Пример за използване на портфолийния подход в обучението мойе да се жиди на следния адрес http://www.atriumbv.nl/portfolio/
Neli Petrova